Om du har problem med att installera eller uppdatera vår programvara, gör så här:
Steg 1: Ominstallation
För att åtgärda problemet, pröva ominstallera vår programvara. Vid uppdatering eller ominstallering kanske du ser detta meddelande: "Uppdateringen försöker installera ett nytt hjälpverktyg". Då ska du ange ditt användarnamn och lösenord som administratör för din Mac (inte ditt kontos inloggningsuppgifter).
För att kontrollera om ditt Mac-konto har administrationsrättigheter:
- Öppna Apple-menyn.
- Välj 'Systempreferenser'.
- Tryck på konto-ikonen.
- Hitta ditt konto i listan till vänster i konto-fönstret. Om ordet 'Admin' står nedanför ditt kontonamn är du administratör på denna dator. Om du inte har administratörsnamnet och lösenordet måste du fråga personen som installerade din Mac åt dig.
Om dessa instruktioner inte fungerar, gå vidare till steg 2.
Steg 2: Återaktivera hjälpverktyget
Kontrollera om hjälpverktyget är inaktiverat. Om det är det måste du återaktivera det:
- Öppna Terminal. För att göra det kan du öppna mappen 'Applikationer', 'Verktyg' och dubbelklicka på 'Terminal'. Alternativt tryck på Command och mellanslag för att starta Spotlight och skriv in "Terminal". Dubbelklicka sedan på sökresultatet.
- I Terminal, kör:
more /private/var/db/com.apple.xpc.launchd/disabled.plist | grep com/starstechnologies.updater
- Om du får svaret "<key>com.starstechnologies.updater</key>” så är det inaktiverat
- Återaktivera hjälpverktyget genom att använda:
sudo launchctl enable system/com.starstechnologies.updater
Om steg 1 och 2 inte fungerar, gå vidare till steg 3.
Steg 3: Skicka all information till oss så undersöker vi saken
Det är troligt att vår programvara inte har tillräckliga rättigheter för att uppdatera till den senaste versionen. Vårt program måste ha rättighet att 'läsa', 'skriva' och 'köra' för att fungera.
För att verifiera detta, följ dessa steg:
- Kontrollera att vårt program är installerat i standardmappen ’Applikationer’.
- Öppna Terminal.
- Skriv in följande kommando och tryck enter:
ls -la /applications
- Ta en skärmdump av resultatet och skicka till oss, så kommer vi att undersöka saken vidare.