Spel rättas baserat på 90 minuters speltid enligt domarna, inklusive tilläggstid. Såvida inget annat anges kommer inte förlängning och straffläggning att räknas.
När det gäller tvetydighet i fråga om det officiella resultatet från det styrande organet, kommer resultatet att fastställas med hjälp av information från oberoende källor.
Om en officiell match listar annan laginformation än den som listats på vår sajt (t.ex. avbytare, åldersgrupp, kön, etc.), kommer alla spel på berörda speltyper att annulleras. I alla andra fall kommer spel att gälla (inkl. där ett lagnamn listas utan att specificera termen 'XI' i namnet).
Data från Opta kommer att användas för att fastställa rättning av alla speltyper som innehåller viss statistik, t.ex. antal skott, offsider och tacklingar. Om denna information inte finns tillgänglig kommer en annan oberoende källa att användas.
Om någon ny information blir offentlig inom 72 timmar efter rättningen, kommer vi (med rimlighet) att antingen:
Spel på speltyper som rör antal händelser som inträffar, till exempel 'antal hörnor', rättas baserat på det antal som läggs och inte det antal som tilldelas. Detta gäller även händelser där tiden är av betydelse.
För matcher som är schemalagda för en annan matchtid än de vanliga 90 minuterna, rättas spel baserat på ordinarie tid, inkl. tilläggstid. Om en match spelas i ett ovanligt format (t.ex. tre eller fyra perioder) kommer alla spel på halvtid att annulleras.
Det finns en liten risk att vi av misstag erbjuder spel på något som inte kan inträffa. Vi har implementerat system för att förhindra att detta sker, men de få gånger det ändå gör det, kommer vi att annullera spelen i fråga (och återbetala relevanta insatser till kunder i enlighet med detta).
Om en match skjuts upp kommer alla spel som inte avgjorts att annulleras, förutsatt att matchen inte startar innan kl. 23.59 lokal tid på schemalagt datum (eller om vi inte tror att en match har startat vid sådan tidpunkt).
Om en match flyttas innan schemalagd avspark (till exempel på grund av TV-tider), räknas den inte som uppskjuten och alla spel gäller så länge den planerade tiden är inom 72 timmar från ordinarie tid för avspark.
Om en match startar men senare avbryts kommer alla ej avgjorda spel att annulleras, förutsatt att matchen inte spelas färdigt före kl. 23.59 lokal tid på schemalagt datum.
Om ett lag diskvalificeras eller tas bort från en liga eller turnering innan den startar, kommer alla spel som involverar det laget att annulleras.
Om platsen för en match inte är samma som på vår sajt kommer spel att gälla förutsatt att matchen inte har flyttats till motståndarens hemmaplan, då spel på den matchen annulleras. Men i stora internationella turneringar (t.ex. VM och EM) kommer alla spelplatser att räknas som neutrala. Om matchplatsen ändras, även om platsen ändras till ett annat land, gäller alla spel.
Om VAR konsulteras kommer händelsen som ledde till detta att anses ha inträffat vid den faktiska tidpunkten då den inträffade (och inte den tid då beslutet fattades).
Om ett spel har rättats och på grund av ett efterföljande VAR-beslut visar att rättningen var felaktig, förbehåller vi oss rätten att ändra en sådan rättning (om VAR-beslutet fattades innan slutet av matchen eller annan tidsram för speltypen).
Spel som läggs mellan en incident som leder till en VAR-granskning och VAR-beslutet, kommer att annulleras såvida inte:
För att undvika alla tvivel kommer vi att betrakta VAR som att ha använts om detta är uppenbart av domarens gester (till exempel handgester eller att avbryta matchen för att själv granska incidenten) eller VAR-användning bekräftas av matchrapporten som utfärdas av det officiella styrande organ som ansvarar för tillsyn över matchen. Om det är oklart om VAR har använts på grund av att TV-sändning saknas och/eller motstridiga rapporter, kommer spel att rättas baserat på den information som samlas in från sändningsleverantörer och allmänt ansedda onlinekällor (med rimlighet).
Vid spel på lag som gör flest mål, lag som släpper in flest mål, lag som får flest kort, mål i turneringen totalt, bästa målskytt i laget, hattrick i turneringen totalt och stad med flest mål, räknas förlängning men inte straffläggning.
För spel på att spelare gör mål, spelare missar straff och spelare blir utvisad i viss turnering, gäller alla spel oavsett om spelaren deltar i turneringen eller inte. Förlängning räknas för sådana speltyper, men straffavgörande räknas bara för om spelaren missar en straff, och inte för de andra två. Vid eventuell tvist angående vem som har gjort mål, kommer vi att följa beslut som fattas av relevant styrande organ.
Första halvlek räknas som att den pågår 45 minuter, oavsett tilläggstid. För dessa speltyper täcker '0-10 minuter' de första 10 minuterna av matchen, från 0:00 tills klockan når 10:00. Samma princip gäller för vart och ett av de andra valen för den här speltypen.
Spel rättas enligt den officiella 'Matchens spelare', som förmedlas av relevant styrande organ. Om matchens spelare inte utses av någon anledning, kommer spel att annulleras.
Spel på spelare som inte deltar i matchen annulleras. Spel på första målskytt kommer att annulleras om spelaren byts in efter att första målet har gjorts. För andra spel på målskytt kommer spelare att anses vara deltagare för speltypen om de deltar i matchen någon gång under 90 minuters spel, inkl. tilläggstid.
För spel på en specifik målskytt kommer inte självmål att räknas. Om ett självmål görs kommer nästa målskytt att rättas som vinnare för spelet. Den aktiva speltypen för målskytt kommer alltid att vara representativ för nästa mål som görs i matchen oavsett om tidigare mål var ett självmål.
Vi försöker tillhandahålla odds på alla deltagare men en spelare som inte har listats kan fortfarande bli vinnare.
Spel rättas endast på första målet, andra målet, tredje målet, fjärde målet och femte målet. Spelare som gör mål efter det femte målet behandlas som förlorande val. Om färre än fem mål görs i en match, rättas spel på de mål som gjorts. Om inga mål görs, räknas alla spel på vinnare/plats som förlorande spel.
Om en spelare kommer in på planen efter att första målet har gjorts kommer både spelet på vinnare och plats att annulleras, såvida inte första målet är ett självmål (då gäller spelet). Om en spelare blir utvisad eller utbytt innan första målet görs, kommer spel på det valet att anses vara förlorande.
Om en vald spelare gör första målet i matchen vinner spelet på både vinnare och plats. Om en vald spelare gör andra, tredje, fjärde eller femte målet, vinner endast spelet på plats.
En spelare kan inte bli placerad två gånger (om spelaren gör andra och tredje målet, räknas bara det andra målet som vinnare).
Spel på vinnare/plats för ingen målskytt, sista målskytt, första målskytt för lag, och scorecast, accepteras inte. Om sådana spel godkänns av misstag kommer hela insatsen att läggas på enbart vinnare.
Spel endast på placering accepteras inte.
Förlängning räknas inte.
Självmål räknas inte. Om ett självmål är ett av de första fem målen, kommer det sjätte målet att rättas som vinnande för placering i spel på vinnare/plats. Om två av de första fem målen är självmål, rättas det sjätte och sjunde målet som vinnande för placering i spel på vinnare/plats, o.s.v.
Spel rättas baserat på den spelare som gör flest mål i sin match av de listade spelarna (spelarna som listas behöver inte spela i samma match). Oavgjort kommer att vara det vinnande valet om båda spelarna gör samma antal mål eller om ingen av dem gör mål. Båda spelarna måste starta för att spel ska gälla. Självmål räknas inte.
Förlängning räknas men inte straffläggning och självmål.
En scorecast är en dubbel på första målskytt och rätt resultat.
Spelare som inte deltar i matchen eller deltar efter att ett mål har gjorts, gör att en scorecast omvandlas till ett singelspel på rätt resultat till det odds som erbjuds vid avspark. Om det första målet (eller målen) är ett självmål, räknas spel på nästa målskytt och rätt resultat som vinnare. Om de enda målen i matchen är självmål, rättas spel som singelspel på rätt resultat till det odds som erbjuds vid avspark. Om en match avbryts efter att ett mål har gjorts, kommer alla spel att rättas som singelspel på första målskytt till det odds som erbjuds vid avspark.
En wincast är en dubbel på första målskytt och matchresultat.
Om en spelare inte deltar innan första målet, kommer spel att rättas som singelspel på matchresultatet (1X2) till det odds som erbjuds vid avspark.
Om det första målet är ett självmål, räknas spel på nästa målskytt och matchresultat som vinnare.
Alla spel gäller oavsett om spelaren deltar i relevant liga, turnering eller tävling. Vid eventuell tvist angående vem som har gjort ett visst mål, kommer vi att följa beslut som fattas av relevant styrande organ.
Endast mål som görs i relevant liga, turnering eller tävling räknas. Om en spelare till exempel skriver på för en klubb mitt i säsongen kommer inga mål som görs i en annan liga att räknas. Mål för olika klubbar i samma liga räknas dock. Självmål räknas inte.
Inga mål i slutspelsmatcher räknas.
Mål som görs i förlängning räknas, men mål som görs i straffläggning räknas inte.
Spel på skott eller skott på mål annulleras om spelet är lagt en spelare som inte deltar i matchen. Spelare räknas som deltagare om de deltar i spelet någon gång under 90 minuter plus tilläggstid.
För spel på kombinerade skott på mål kommer spel att annulleras om en spelare som namnges i valet inte deltar i matchen, oavsett hur resultatet blir.
Spelare gör inte mål, spelare får inte kort och spel på passningar
Spel annulleras om spelaren inte ingår i startuppställningen.
Dessa speltyper baseras på antalet hörnor i första halvlek multiplicerat med antalet hörnor i andra halvlek.
Maximalt antal kort per spelare är två. Gult kort = ett kort. Rött kort = ett kort. Gult kort plus gult kort (utvisad) = två kort.
Endast kort som delas ut till spelare på den aktiva spelplanen räknas för den totala summan. Om ett kort visas för en spelare som inte är på den aktiva spelplanen räknas det inte för några totaler. Kort som utdelas efter fulltid räknas inte för några totaler.
Maximalt antal poäng per spelare är 35. Gult kort = 10 poäng. Rött kort = 25 poäng.
Två gula kort och därmed ett automatiskt rött kort, räknas som ett gult och ett rött kort.
Endast kort som delas ut till spelare på den aktiva spelplanen räknas för den totala summan. Om ett kort visas för en spelare som inte är på den aktiva spelplanen räknas det inte för några totaler. Kort som utdelas efter fulltid räknas inte för några totaler.
Spel annulleras om spelaren inte spelar någon gång i matchen. Spelare räknas som deltagare om de deltar i spelet någon gång under 90 minuter plus tilläggstid. Kort räknas endast om de ges till spelare efter att de börjat spela första gången och innan de lämnar planen för sista gången.
Spel rättas baserat på om spelaren uppnår det som anges i både första och andra halvlek.
Om spelaren inte deltar i första halvlek i matchen, annulleras spelet.
Om spelaren deltar i någon del av första halvlek och inte lyckas uppfylla kravet för första halvlek, kommer spel att anses förlorande oavsett hur länge de deltar i första eller andra halvlek.
Om spelaren deltar i någon del av första halvlek och uppfyller kravet men lämnar matchen innan eller under halvtid och inte spelar i andra halvlek, kommer spel att annulleras.
Om ett lag flyttas ner från en liga på grund av att de slutade säsongen på nedflyttningsplats för den ligan, kommer spel på att det laget flyttas ner att rättas som vinnande spel.
Om ett lag diskvalificeras eller tas bort från ligan innan säsongen har startat kommer alla spel på den speltypen att annulleras (och en ny speltyp läggs sedan till).
Om ett lag diskvalificeras eller tas bort från ligan efter att säsongen har startat (eller om ett beslut fattas av relevant styrande organ under säsongen att laget ska diskvalificeras eller tas bort från ligan efter säsongens slut) kommer alla spel på det laget att annulleras.
För att undvika tveksamheter: om ett poängavdrag tillämpas på ett lag så att de slutar säsongen på nedflyttningsplats, kommer spel på att det laget flyttas ner att rättas som vinnande spel.
Alla lag måste slutföra alla sina ligamatcher för att spel på topp/botten ska gälla. Speltypen annulleras om ett eller flera lag inte slutför alla sina matcher av någon anledning. Matcher som avbryts men får ett officiellt resultat, anses vara slutförda och spel på denna speltyp gäller. Ändringar i tabellen efter att alla matcher har spelats färdigt kommer inte att påverka rättningen av denna speltyp.
För spel på topp/botten med handikapp, räknas inte målskillnad.
För topp/botten vid jul rättas spel baserat på ligaposition 25 december oavsett hur många matcher som spelats och uppskjutna/avbrutna matcher. För botten vid jul gäller att om ett lag diskvalificeras eller tas bort före 25 december, kommer alla spel att annulleras för den speltypen.
För bästa lag från en viss kontinent eller andra val (till exempel bästa sydamerikanska, europeiska eller afrikanska lag), kommer spel att rättas efter vilket lag som gick längst. Om två namngivna lag möter varandra i final eller match om tredje pris, kommer laget som vinner den matchen att räknas som det lag som gått längst. Regler för dött lopp tillämpas om två eller fler lag som har gått längst i en viss speltyp, åker ur turneringen i samma omgång.
Denna speltyp erbjuder spel på att valt resultat är korrekt någon gång under 90 minuter plus tilläggstid. Om en match är 0-0 efter 90 minuter och tilläggstid, kommer alla val att vara förlorande. Förlängning räknas inte.
Rättning baseras på tiden för eventet som tillhandahålls av vår dataleverantör (sådan leverantör väljs av oss efter eget godtycke).
Om inget av resultaten inträffar under perioden, rättas alla spel som förlorande.
För valet 'mål' anses ett mål ha gjorts det ögonblick hela bollen går över mållinjen innanför målstolparna, förutsatt att domaren godkänner målet. Om bollen till exempel helt korsar mållinjen men målet inte godkänns eftersom domaren blåser för något som hände innan dess, kommer ett mål inte att ha gjorts. Självmål räknas för denna speltyp.
För valet 'frispark' anses en frispark ha tilldelats när domare och/eller assisterande domare signalerar för något av följande: En direkt eller indirekt frispark som följer efter ett regelbrott eller en offside, men inte straffspark, hörna eller nedsläpp.
Direkt frispark för mål/skott: skott vid direkt frispark är alla försök som skapas direkt av frisparken.
För valet 'hörna' anses en hörna ha tilldelats när domare och/eller assisterande domare signalerar för hörna.
För valet 'inspark' anses en inspark ha tilldelats när den indikerades av domare och/eller assisterande domare. En spark från målvaktens händer eller en frispark som tas av målvakten räknas inte som en inspark.
För valet 'inkast' anses ett inkast ha tilldelats när domare och/eller assisterande domare signalerar för inkast.
Alla spel på träff i målramen kräver att bollen träffar någon del av stolpe eller ribba, vid ett försök mot motståndarens mål under aktivt spel. Skott som träffar ribba/stolpe på väg in i mål räknas. Skott som träffar målramen flera gånger (till exempel ribba och vänster stolpe) räknas bara som en träff. Träff i målramen räknas bara för anfallande lag (spelaren som utförde den sista handlingen), även om bollen i målramen kom från en försvarande spelare. Om bollen träffar målramen efter att domaren har stoppat spelet, räknas det inte.
Om Opta inte meddelar någon assist på första målet, gäller spelet för det andra målet och fortsätter tills någon assist ges för ett mål.
Spel på första assist annulleras om vald spelare inte deltar i matchen eller kommer in efter första målet (om någon fick en assist för det målet).
Spel på första assist annulleras enbart om en spelare kommer in efter att första målet har gjorts (om någon fick en assist på målet). Om en spelare blir utvisad eller utbytt innan första målet (och någon får en assist), kommer spel att rättas som förlorande.
För spel på förlängning gäller spel i 30 minuter enligt domarna, plus tilläggstid. Straffläggning räknas dock inte. Spel rättas endast baserat på resultat under förlängning. För denna speltyp anses ställningen vara 0-0 när förlängningen börjar.
Lån räknas som övergång vid rättning.
Om en spelare inte flyttar till en ny klubb inom ett visst tidsfönster, kommer spel att rättas som förlorande. Under sådana omständigheter kommer spel på att spelaren stannar i sin klubb att rättas som vinnande.
Om spelaren skriver på för en klubb som inte har fått odds specificerat, kommer spel på att den spelaren går till en viss klubb att rättas som förlorande. Extra klubbar kan läggas till speltyperna på kunders begäran.
Om det finns en överenskommelse att en spelare ska gå över till en ny klubb vid ett framtida datum, kommer spelaren att anses ha gått över det datum då avtalet slutfördes (istället för det datum då spelaren går över till sin nya klubb). Om spelare X till exempel den 1 januari skriver på ett avtal om att gå från klubb A till klubb B den 1 juni, kommer spelare X vid rättning av spel att anses ha gått över till klubb B den 1 januari.
Om det är oklart om en deal har slutförts före en deadline, förbehåller vi oss rätten att vänta med rättningen tills vi har fått en officiell bekräftelse från styrande organ.
Spelaren måste registreras för klubben innan den angivna tiden går ut. Föravtal och liknande överenskommelser som signalerar att en affär ska slutföras vid ett senare tillfälle än vad som specificerats, räknas inte.
Om en spelare flyttar till en klubb och sedan direkt lånas ut till en annan klubb, kommer vi att rätta enligt klubben som har skrivit under med spelaren permanent och inte klubben som lånat spelaren.
En lista med potentiella nya managers väljs ut efter vårt godtycke. Andra val är tillgängliga på begäran. Om en manager som inte listats blir utsedd, kommer alla spel att gälla.
Ställföreträdande och tillfälliga managers räknas inte såvida de inte slutför minst 10 hela tävlingsmatcher och anses då vara permanent manager.
Om en klubb utser en fotbollschef (director of football) räknas detta inte för spel på manager.
Om en klubb ändrar strukturen för sitt management team och inte kallar utsedd person för 'first team manager', rättas spel spel utifrån vem som ansvarar för att välja 'first team'.
Om en eller flera matcher inte spelas, räknas de som non-runners, och de ursprungliga oddsen kommer att reduceras i enlighet med detta.
Om en match skjuts upp efter att speltypen har publicerats, kommer förväntade mål för den matchen att tas bort och en ny totalsumma skapas. Alla spel som läggs innan matchen sköts upp gäller, men rättas enligt den nya totalen.
En 'passning' ska innebära alla bollar som avsiktligt spelas från en spelare till en annan. Passningar inkluderar passningar i öppet spel, insparkar, hörnor och frisparkar som spelas som en passning, men inkluderar inte inlägg, utkast eller inkast.
En offside tilldelas den spelare som döms vara i offsideposition då en frispark utdelas. Om två eller fler spelare är i offsideposition när passningen slås, kommer spelaren som är mest aktiv på bollen att vara den som räknas som offside.
En 'tackling' definieras som att spelaren har kontakt med bollen i en närkamp på marken, och lyckas ta bollen från motståndaren som hade den. Den tacklade spelaren måste vara tydlig bollinnehavare innan tacklingen.
En 'vunnen tackling' anses vara där tacklaren eller en av hans lagkamrater återtar bollen till följd av tacklingen eller att bollen går ut ur spel och är 'säker'. En 'förlorad tackling' är där någon tacklar, men bollen går till en motståndare. Båda anses vara lyckade tacklingar, men resultatet av tacklingen (vunnen eller förlorad) beror på var bollen tar vägen efter tacklingen.
Det är inte någon tackling när en spelare bryter en passning på något sätt.
'Missade tacklingar' är när en spelare försöker utmana om bollen men inte lyckas. Det beräknas genom att lägga ihop antalet regelbrott från tacklingar med antalet gånger en spelare blir bortdribblad (förlorad utmaning).
En 'rensning' är en defensiv handling där en spelare sparkar bollen bort från sitt eget mål utan någon avsedd mottagare.
En 'brytning' är när en spelare läser en motståndares passning och tar bollen genom att skära av linjen för den avsedda passningen.
En 'täckt passning' är när en spelare med alla medel försöker ta bort möjligheten för en motståndare att passa. Det liknar en brytning men utan att man behöver läsa passningen.
En 'täckning' är när en spelare blockerar ett skott på mål från en motståndare.
Ett 'skott på mål' definieras som alla försök att göra mål som:
Skott som går direkt i målramen räknas inte som skott på mål såvida inte bollen går in så att det blir mål. Skott som täcks av en spelare som inte är sista man räknas inte som skott på mål.
En 'assist' är den sista beröringen (passning, skottpass eller annan beröring) som leder till att mottagaren gör mål. Om den sista beröringen styrs av en motståndare får initiativtagaren endast assist om mottagaren anses skulle ha fått bollen även om styrningen inte hade ägt rum. Självmål, direkta frisparkar, mål direkt på hörnor och straffar ger inte några assist.
De allmänna reglerna för oddsspel gäller för alla speltyper som inte anges i dessa regler för specifika sporter.